Student med migrene

Portrett Oda
Oda er student og har migrene, vi har snakket med henne om hennes studiehverdag.

Bare tanken på en krevende studietilværelse kan gjøre de fleste av oss svette. Men hvordan håndterer man en slik situasjon når man attpåtil har migrene? Lærerstudent Oda Dahll (28) har en migrenediagnose, og er snart ferdig med masteroppgaven sin!

For en person med migrene, hva er det viktigste å ha på plass for å kunne mestre studiehverdagen?
– For meg har det vært viktig med tilretteleggelse og en åpen dialog. Jeg har hatt et godt samarbeid med NAV, og fått et skreddersydd opplegg. Veilederen min har vært veldig dyktig, og har hatt forståelse for at jeg enkelte ganger har behov for å roe meg ned. På dette området synes jeg faktisk systemet har fungert veldig godt, samtidig som jeg selv også har vært flink oppi det hele. Jeg ble veldig glad da NAV kunne tilby meg muligheten til å være student på deltid.

På hvilken måte har tilstanden din vært med på å forme deg som fremtidig lærer?
Jeg sitter på en helt ny mestringskompetanse etter å ha gjennomført disse studiene, og tror det er lettere for meg å sette meg inn i situasjonen til en elev som sliter med å komme seg gjennom skoledagen. Jeg har mestret studiene på tross av min diagnose, og dette er en erfaring jeg absolutt kan benytte meg av i jobben som lærer.

«Det er ikke sykdommen som definerer meg»

Når du etter hvert skal ut i yrkeslivet, hvordan vil du forholde deg til en intervjusituasjon?
– Aller først vil jeg starte med å gi et godt innblikk i hvem jeg er som menneske og ressurs. Det er viktig for meg å formidle dette først og fremst, slik at det ikke er sykdommen som definerer meg. Gjennom NAV kan man få hjelp til å trene på jobbintervjuer i forkant og lære seg å formidle sykdomsbildet til en eventuell arbeidsgiver. Det jeg er mest redd for er at de ser sykdommen, og ikke meg.

Du virker som en person som har mye energi når du har gode dager, hvilke utfordringer kan det ha?
– Det kan til tider være vanskelig å tilpasse seg. Jeg er en person som vil veldig mye, men det er viktig å huske at det er lett å gå på en smell, om man er litt «Duracell». Det hele handler egentlig om å lære seg selv å kjenne. I studietiden har jeg blitt flinkere til å vite hvor grensen min går, og det er helt essensielt. Enkelte ganger må jeg sette av tid til å strekke meg, gjøre noe helt annet, skru av PC-en eller ta meg en lang gåtur.

Hva ser du etter hos en arbeidsgiver når du skal søke jobb?
Etter at jeg har levert oppgaven min, kommer jeg til å se etter en arbeidsgiver som jeg kan være åpen med når det kommer til migrenen, men som også ser «ressursen Oda». Ja, jeg kommer med en liten bagasje, men har også mye annet bra å komme med. For min del er det smart å starte i det små, og bygge seg opp over tid. Litt og litt, slik at jeg ser hva jeg mestrer.

Er det noe annet som har vært viktig for deg i studietiden?
– Jeg har jobbet sammen med en studievenninne som også har vært gjennom en vanskelig livssituasjon. Riktignok har hun ikke migrene, men noe tilsvarende, noe som har ført til at vi har vært åpne og fungert som en god støtte for hverandre. Det hadde heller ikke vært mulig å gjennomføre studiene uten moren min eller vennene mine. Den støtten de har gitt meg har vært avgjørende for meg. Kjæresten har vært aller viktigst. Jeg har trengt hjelp til å handle, lage mat, lufte hunden og mange andre oppgaver som har vært umulig for meg å utføre i perioder. Det er godt å ha en person som tar det på alvor og forstår hvor vondt man kan ha det.

PS. Oda ble ferdig utdannet lektor noen uker etter vårt intervju, vi gratulerer!

Les også Eirik fikk diagnosen episodisk migrene med aura det gjorde at han måtte legge om yrkesplanen.

MIG-NO-00016 Februar 2023