Ta migrene på alvor

Line, sønnen og katten
For Line er det tøffeste med migrenen og utmattelsen at hun ikke kan være like tilgjengelig for barna, her med sønnen og katten. Foto: Kvam.

Line opplever at det er lite kunnskap om migrene som noe annet enn hodepine, både blant befolkningen generelt og blant helsepersonell. Derfor er hun opptatt av viktigheten av å ha en god fastlege som støttespiller og av å lytte til kroppens migrenesignaler og ta disse på alvor.

Line fikk diagnosen migrene med aura høsten 2020, i en alder av 35 år. Det gikk ganske dramatisk for seg.

– I august 2020 ble jeg plutselig nummen i halve ansiktet, fra panna og ned til tunga og svelget. Det endte med at jeg ble lagt inn på sykehus på grunn av mistanke om slag. Men etter en hektisk natt med mye undersøkelser ble diagnosen migrene med aura satt, forteller Line, og fortsetter: – Jeg hadde da ingen anelse om hvilke plager migrenen skulle komme til å gi meg.

Hun har hatt hodepine periodevis siden ungdomstiden, men det var altså først i voksen alder migrenen kom. Lines migrene kan gi henne anfall der hun ikke tåler lyd og lys, og hun må ligge i et mørkt rom med smerter som er så sterke at det ikke går an å gjøre annet enn å prøve å lindre smertene med en kald klut på hodet og holde ut, forteller hun.

Kroppen sa stopp

Høsten 2021 var ekstra tøff for Line. Da hadde hun hyppige og kraftige migreneanfall som varte lenger. Behovet for hvile var stort, og hun tålte lite stimuli. Til slutt sa kroppen stopp. Batteriet var helt tomt.

«Stol på kroppens signaler og ta de på alvor»

– Jeg har vært veldig dårlig. Mye migrene med sterke smerter som har gitt meg spenninger i nakke og skuldre. Kroppen har kjentes betent ut i lange perioder. Jeg har hatt mye feberfølelse i kroppen, kvalme, svimmelhet, kald og varm om hverandre og smerter i muskler og ledd, blant annet. Jeg har vært 100 % sykmeldt fra jobb i over ett år med mye migreneplager og energiløshet. Jeg trenger mye hvile og det skal lite til før kroppen overbelastes og gir høyt symptomtrykk. Jeg har fått påvist ME, og det er mulig det henger sammen med migrenen. Det kan også være at jeg har pushet kroppen for lenge uten å ta symptomene på alvor.

Før migrenen beskriver tobarnsmoren seg som en energisk og aktiv jente.

– Det tøffeste med migrenen og utmattelsen er å ikke kunne være like tilgjengelig for barna. Jeg må trekke meg tilbake og hvile mer og kan ikke bli med på alle aktiviteter som tidligere. Det er sårt og vondt, sier Line.

Hun passer på å hvile mens barna er på skolen, for å ha energi til å være sammen med dem etter skoletid. Da finner de på ting de kan gjøre sammen som ikke krever for mye energi. Det har vært viktig for Line å fortelle barna om migrene slik at de forstår hvorfor hun må hvile mye og ikke kan bli med på like mye som før.

Portrett Line
Line er opptatt av å finne en bærekraftig balanse for seg selv.

Viktig å finne balanse i egen hverdag

Line har skaffet seg en aktivitetsklokke for å lære kroppen bedre å kjenne. Ved å bli kjent med hva som gir henne restitusjon og hva som tar mye krefter, gjør det det enklere for henne å finne balanse i egen hverdag. Hun er opptatt av å behandle kroppen godt og med respekt.

– Som syk savner jeg veldig det sosiale og det å være mer ute i naturen. Det gir meg så godt påfyll, men formen har ikke tillatt det noe særlig. En kopp med noe varmt på en skinnfell på terrassen er bedre enn ingenting. Jeg ser virkelig fram til bedre dager for sosialt påfyll og det å kunne nyte naturen mer, sier hun med håp, og legger til: – Jeg må lære meg å fungere best mulig med de plagene jeg har.

Line er opptatt av å finne en bærekraftig balanse for seg selv. Hun sørger for nok hvile, skjermer seg for mye lyd og lys og passer på å få sin daglige luftetur på minimum 5 minutter på terrassen eller en kort gåtur i flatt terreng. Hun kan ikke huske sist hun kjente på overskudd eller følte seg uthvilt da hun våknet på morgenen, men setter pris på at hun sover godt om nettene.

Les også Ellen skjermet lenge familien, men da begge sønnene fikk migrene så hun viktigheten av åpenhet.

– Jeg har kanskje to dager per måned der jeg føler meg som gode gamle meg. Da tror jeg at jeg er frisk, men jeg kommer raskt tilbake til realiteten igjen, forteller hun.

Line er kunnskapstørst og nysgjerrig, og har brukt tid på å lese seg opp og prøve seg fram for å lære om hvordan hun kan mestre sykdommen best mulig. Hun forteller at hun har en flott lege, nevrolog, fysioterapeut som støtter henne, og en forståelsesfull sjef som ønsker henne tilbake på jobb, noe hun virkelig håper hun klarer.

– Jeg har vært opptatt av å ta en dag om gangen, hatt en positiv innstilling og tenkt jeg skal bli frisk igjen. Livet blir nok ikke som før, men det skal bli best mulig, avslutter Line.

Lines migrenetips

• Ta migrene og hodepine på alvor.
  • Lytt til kroppen din og stol på deg selv.
  • Før hodepinedagbok.
  • Gi deg selv tid og vær god med deg selv.
  • Deleger bort det du kan for å ha energi til andre ting som gir påfyll.
  • Sørg for å ha en god fastlege, nevrolog (hvis behov), fysioterapeut og annen kompetanse for å få god forståelse og hjelp.
  • Sett av pauser i hverdagen til å hente deg inn.
  • Finn små gleder i hverdagen og ha noe å se fram til.
  • Legg lista lavt og be om hjelp når du trenger det.
  • Sett grenser for deg selv. Lær å si nei hvis formen ikke er bra.
  • Prøv meditasjon – det gir god hvile.
  • Sørg for dagslys, frisk luft og litt aktivitet hver dag. Finn noe som passer dagsformen din og vær fornøyd med å gjøre litt.

MIG-NO-NP-00010 Februar 2023