Livsdrømmen falt i grus

Eirik fikk diagnosen episodisk migrene med aura det gjorde at han måtte legge om yrketsplanen.

Drømmejobben røk for Eirik (25) etter å ha fått diagnosen episodisk migrene. Det var et hardt slag, men det sendte ham i en retning han ellers ikke ville tenkt på. I dag har han en yrkesplan som passer bedre, og er i full gang med studier som landskapsingeniør.

Eirik Ørnbo husker veldig godt sin første seriøse drøm om jobb og en yrkesmilitær karriere. Han så for seg det samme utdanningsløpet som sin far og sin onkel, med befalsskole, høyere studier ved krigsskole og en meningsfull fast jobb i Forsvaret.

– På den tiden i tenårene hadde jeg et høyt ønske om å bidra i Forsvarets jobb med å holde landet og folket trygge, og jeg var veldig interessert i Forsvaret og forsvarspolitikk. Tanken på en slik meningsfylt jobb var det som inspirerte meg til å prøve å komme inn på befalsskole.

Drømmen brast: ble erklært tjenesteudyktig

I løpet av andre året på videregående kom dagen for sesjon, som må bestås for å kunne søke opptak for befalsskolen. Han scoret bra på alle tester og nådde kravene som ble stilt for befalsskolen. Den siste testen var en samtale og gjennomgang av helseopplysninger med sesjonslegen.

– Det var i denne samtalen jeg fikk vite at jeg ikke var tjenestedyktig på grunn av et migreneanfall med aura fire år tidligere. Forsvaret kunne ikke ta risikoen på at jeg kunne få et migreneanfall ute i feltet. Diagnosen gjorde meg uskikket til å søke Befalsskole. Dette var en forferdelig beskjed å få, og på sekunder ble drømmen knust og planen jeg hadde sett for meg i flere år var nå bare en fjern tanke.

«Finn en plan B, det er verdt det!»

En ny retning

Eirik brukte et par år etter denne hendelsen på å finne ut av hva han nå ville drive med og finne en ny kurs. Det tok litt tid, men resultatet av denne prosessen er han strålende fornøyd med i dag.

– Nå i seinere tid så har jeg slått meg helt til ro med at det gikk som det gikk. Jeg fant nye interesser innen et fagfelt som jeg på den tiden ikke ante at jeg brant så mye for. Allikevel skal jeg ikke feie under teppet at det var en tung periode da jeg måtte finne meg en «plan B», en ny drøm for yrkeslivet.

– Det har vært følelse av nederlag og motgang når jeg har prøvd nye veier som har vist seg å ikke passe for meg. Det viktigste er at jeg ikke ga opp, selv med de begrensningene som migrenen har gitt. Hvis plan A krasjer, så må vi ut og finne plan B. Selv med en del prøving og feiling så er det verdt det. For plutselig finner man en ny side av seg selv som man kan leve av og gjøre et yrke ut av.

Eirik har valgt å utdanne seg til landskapsingeniør ved Norges Miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) i Ås, en 3-årig bachelorutdanning med fokus på prosjektering og tekniske løsninger til grøntanlegg og uterom.

– Jeg oppdaget denne interessen i en periode da jeg prøvde ut både forskjellige studier og arbeid. Etter at jeg oppdaget interessen for landskapsfagene har jeg utdannet meg som anleggsgartner og jobbet med vedlikehold og bygging av park og hager. Det jeg absolutt synes er mest spennende, er prosessen med å finne de løsningene som både fungerer godt og ser estetisk pent ut, avslutter Eirik.

Søk råd hos legen eller hos rådgiver på skolen hvis du trenger å legge en ny kurs.

Les også Oda fortelle om sin studiehverdag

MIG-NO-00017 Februar 2023