Råd for ferien med migrene

Mor og barn leser i hagen
Illustrasjon Shutterstock.

Hvordan kan man få en best mulig ferie, med minst mulig migrene? Vi har snakket med en erfaren migrenesykepleier, og samlet noen enkle råd som vi håper kan være nyttige.

5 grep for en migrenevennlig ferie:

• Begrens antall forpliktelser og avtaler
  • Prøv å holde på noen rutiner
  • Planlegg måltider og drikk vann
  • Ta hensyn til deg selv og ta timeout når du trenger det
  • Legg til rette for god søvn

Vær forberedt

Ha det du trenger for å unngå – eller dempe – et migreneanfall lett tilgjengelig under reisen, slik som solbriller, hatt, drikke, noe smått å spise, støyreduserende hodetelefoner og øyemaske. Sørg for at du alltid har med deg vannflaske, solbriller og anfallsmedisinen din.

Bruk klær laget av naturmaterialer som puster, som lin og bomull. Man blir lett varm og svett i syntetiske stoffer, og det er ikke noe godt for hodepinen.

Mange sliter med lysskyhet og tåler dårlig skarpt sollys. Beskytt hodet, bruk gjerne caps og solbriller. Er du veldig lyssky, er det mulig å skaffe seg filterbriller tilpasset utendørsbruk.

Les også Vanlige triggere ved migrene.

Mat og drikke er viktig

Husk å drikke masse vann og holde deg hydrert. For lite væske i kroppen kan ha direkte innvirkning på hodepinen og migrenen.

Spis med jevne mellomrom, selv om kanskje ikke matlysten er så stor. For mange er det en sammenheng mellom lavt blodsukker og hodepine og migrene. Dersom du ikke har matlyst, spis f.eks frukt eller smoothie som gir deg både ernæring og væske. Et tips kan være å ha oppskåret frisk frukt i kjøleskapet.

Ha kortsiktige planer for dagen

Hver dag starter med blanke ark – også i ferien. Dagen i går er fortid og ikke noe du kan gjøre noe med den uansett om den var god eller dårlig. Fokuser på presens, her og nå. og sett deg små og konkrete mål for hva du ønsker å gjøre i dag. Dersom det ikke går før lunsj, så forsøk på nytt etter lunsj. Klarer du det ikke, kan du begynne igjen med blanke ark som om det var starten på dagen. Ha kortsiktige planer for dagen, og ikke forsøk å gjøre for mye dersom du er dårlig.

Ta hensyn til deg selv, og delegér!

Ikke legg alt ansvar på deg selv. Du kan delegere arbeidsoppgaver til andre i reisefølget ditt. Barna kan også ha noen faste oppgaver i ferien.

Hele familien er berørt når man har en kronisk sykdom. Hjelp dine nære ved å sette grenser for deg og hva du kan orke. Kanskje kan du delegere oppfølgingen ved å si «Det passer ikke nå, men spør meg igjen om én time»? Da slipper du kanskje å måtte huske å passe tiden og følge opp.

Kan du bare være tilstede uten å måtte delta aktivt? Samvær handler ikke bare om å måtte gjøre noe sammen. Det handler også om at man faktisk er i fysisk nærhet til familie og barn. For barna er det viktig at du er i nærheten, ikke nødvendigvis at du alltid gjør noe aktivt sammen med dem.

Ta plass i ditt eget liv, du er hovedpersonen!

Lykke til i ferien!

Ha det du trenger for å unngå – eller dempe – et migreneanfall lett tilgjengelig under reisen.

MIG-NO-00021 Mars 2023