Egenomsorg ved migrene: Ta vare på deg selv

Portrett Annlaug
Annlaug mener egenomsorg er viktig. Foto: privat

Migrene er mer enn bare en hodepine; det er en kompleks nevrologisk tilstand som kan påvirke livskvaliteten. Derfor er det viktig at du tar vare på deg selv.

Annlaug har kronisk migrene og migrene med aura. Hun lærer mer om sin migrene hver dag og har kommet et godt stykke på veien mot å respektere livet sitt med migrene og å ta vare på seg selv, forteller hun.

–  Mitt beste og viktigste råd til andre med migrene er å ikke legge all skyld på seg selv. Når jeg får migreneanfall prøver jeg alltid å finne grunnen til hvorfor det ble slik, og hva jeg gjorde «galt». Imidlertid er vel svaret egentlig bare at jeg har en nevrologisk sykdom som gir meg migreneanfall, og det er ikke noe jeg har påført meg selv.

– På gode dager er det viktig å gjøre ting som gir livsgnist og glede, og ikke minst være god med seg selv.

På dårlige dager er det ok å være lei seg, nedstemt og skuffet. Men da er det også viktig å pleie seg selv. Som for eksempel et varmt godt bad hvis man klarer det.

Et annet råd er å være åpen med de rundt om hvordan det er å leve med migrene. Finne seg gode venner som vil forstå og ta hensyn, og omgås med mennesker som gir energi!

Tips for egenomsorg for deg som har migrene

Sett av tid til deg selv
Hva gir deg positivt påfyll i hverdagen? Finn en aktivitet som gjør deg godt, og som du kan bruke tid på med lave skuldre.

Forståelse
Lær om migrene som en medisinsk tilstand. Forstå at det ikke er din skyld, og at migreneanfallene er et resultat av komplekse nevrologiske prosesser. Økt din kunnskap, og del med dine nære

Les også Lær mer om migrene her

Forklar for dine omgivelser
Sett ord på hvordan du har det i vanskelige perioder. Det gjør det lettere for dem rundt deg å forstå. Åpenhet kan gi bedre forståelse og gjøre det lettere for andre å støtte deg når du trenger det.

Respekter dine grenser
Øv på å si nei. Respekter dine egnebehov og sett grenser.

Aksept
Migrene er en tilstand du har, ikke hvem du er! Aksepter at migrene er en del av livet ditt, men at migrene ikke definerer hvem du er.

«Migrene er en kompleks nevrologisk sykdom, det er ikke din skyld»

Positiv selvsnakk
Minn deg selv på at du gjør ditt beste og at det ikke er din skyld når migreneanfallet kommer. Øv deg på å gi deg selv positive bekreftelser.

Be om konkret hjelp i hverdagen
Det er ikke alltid så enkelt å be om hjelp og støtte. Kanskje føler du at du er til bry om du ber om hjelp til praktiske ting som å handle eller å hente barna i barnehagen på dårlige dager? Men husk at de rundt deg gjerne vil hjelpe. Vær konkret. Da er det lettere å hjelpe til.

Snakk med en terapeut
Vurder å snakke med en psykolog eller terapeut som kan hjelpe deg med å håndtere negative tanker og følelser knyttet til hvordan du opplever det å leve med migrene. Meld deg inn i Hodepine Norge og bruk deres støttetjenester, link her

Se video av Annlaug hvor hun deler noen av sine tanker rundt migrene og egenomsorg.

MIG-NO-NP-00045 September 2024