Arbeidsliv

Arbeidsliv

Migrene og arbeidshverdagen

Det å møte forståelse og aksept på arbeidsplassen er viktig, selv om det av og til kan være vanskelig for en utenforstående å forstå omfanget av migrene om man ikke lider av sykdommen selv. Med enkle grep kan arbeidshverdagen ofte bli langt enklere.

9 råd for en migrenevennlig arbeidshverdag:

  • Be om fleksibel arbeidstid, mulighet til hjemmekontor eller/og tilgang til et hvilerom der du kan trekke deg tilbake ved anfall. Unngå sterk lukt. Noen triggere er vanskelig å unngå fordi de ikke er styrt av deg selv, men husk at det er lov å si fra. Bruker en av kollegene dine parfyme eller sterk krem på jobben, lønner det seg å forklare at det iblant kan utløse et migreneanfall. De fleste vil nok forstå hvis du forteller det på en vennlig, åpen og ærlig måte.

  • Sjekk e-post, ta telefonsamtaler, gjør arbeidsoppgaver eller spis lunsj på omtrent samme tid hver dag. Lag en liste over gjøremål med det som haster øverst. Bruk det meste av energien på toppen av listen.

  • Når du kjenner at stressnivået øker, ta en pause fra det du driver med. 
    Frisk luft kan bidra til å unngå stress. En innendørs rundtur kan også være et fint avbrekk hvis du ikke kan gå utendørs.

  • Akkurat som god søvnrutine er det også viktig å spise på omtrent samme tid hver dag. Spis en sunn lunsj vekk fra skrivebordet. Sett mobilen på lydløs hvis du kan.

  • Sørg for å gi deg selv friminutt hver eneste dag, der du kan hente deg inn. Mange med migrene er gode på å late som de er friske når de egentlig ikke er det. Av og til kan det være bedre å ha en dag hjemme for å komme seg, istedenfor at du går dårlig på jobb og presser deg selv for langt. Hvis du får dårlig samvittighet og syns det er vanskelig å være borte fra jobb, kan det være godt å vite om arbeidsgiverfritaket og at arbeidsgiver får dekket lønnen når du er borte.

  • Prat med arbeidsgiveren din. Vær åpen om migrenen og vær konkret på hva som kan bidra til et triggerfritt arbeidsmiljø. Det kan gi økt forståelse og bedre dialog. Husk at du ikke kan forvente at arbeidsgiveren vet hvor smertefullt et migreneanfall kan være. Det er derfor viktig å fortelle – gjerne mens du er frisk – hvordan et anfall arter seg, og hva som hjelper. Du vil sannsynligvis møte andre på arbeidsplassen med samme problem, hver fjerde kvinne i yrkesaktiv alder har migrene, og også mange menn. Fortell hvordan du har det. Vær åpen med kollegaer så de vet når du har en dårlig dag. Det er nyttig for andre å vite at en som har migrene kan bli nedstemt og irritabel i forbindelse med anfallene. Ofte er det enklere å hjelpe en kollega når man vet at dårlig humør eller gretne kommentarer skyldes et anfall, og at humøret vil være tilbake når anfallet er over.

  • Du kan legge inn en automatisk svarmelding på privattelefonen din som forteller at du har migrene, og at du ringer tilbake når du er frisk. På den måten kan du slappe av, og venner slipper å bekymre seg for hvorfor du ikke svarer. Har du jobbtelefon, vurder om du kan gjøre det samme og finn en passende automatisk beskjed som både du og arbeidsgiver er tilfreds med.

  • Har du ikke beveget deg på lenge, er det viktig at du begynner forsiktig. Tenk også over hvilke treningsformer du velger. Rolig trening, der pust og avspenning er sentralt, passer bedre for de fleste enn mer dynamisk trening.

  • Migrene gir ofte dårlig samvittighet, og det kan lede deg inn i en ond sirkel. Fordi anfallene stjeler så mye av livet, kan du lett overkompensere når du er frisk og si ja til for mye. Det beste er å ta det med ro og si nei til det som ikke har størst betydning i livet ditt.

Innholdet på faktasidene er gjennomgått og verifisert av helsepersonell.